פרסומים

This article discusses lesbian relationships dissolutions and the stories about them. Applying a narrative approach, the critical reading of breakup stories which are conceptualized as dramas by their participants seeks to problematize the distinction between private and public, respectable and scandalous, normative and deviant, and constructive and destructive in order to discuss queer publics and some longings that are attached to them. While the contingency between the institution of family and the politics of belonging in lesbian and gay lives has been intensively scrutinized and criticized by scholars and activists alike, questions regarding the forms of publics and belonging that emerge as a result of kinship failure are yet to be explored. Building on in-depth interviews and inspired by critical intervention into questions of counterpublics, I ask how intimate stories of relational dramas are narrated in an era of compulsory happiness

The lesbian complaint: On kinship, genre and being public

2016
by Dr. Ruth Preser
ICI Berlin Institute for Cultural Inquiry, Germany
Haifa Feminist Institute, Israel

מלכי הדראג בישראל מציגים: "יוסוף וג'אבר - טרור דראגי"

מאי 2016
יעל רוזין
פורסם ב"אקטיביזם חזותי" #3

 

מופעים של מלכי דראג בישראל החלו מאז אמצע העשור הראשון של שנות האלפיים. למרות פעילותם ארוכת השנים, מלכי הדראג נתפסים כקבוצה שולית בקרב הקהילה הגאה, ומעטים, אם בכלל, שמעו על אודותיה בחברה הישראלית. מלכי הדראג פועלים בזירת הפרפורמנס. מיצגיהם מציעים ביקורת על מבנה השיח החברתי ובעיקר על ההלימה הכפויה בין מין-מגדר-מיניות שהתקבעה כמוסכמה נורמטיבית. פענוח מופע הדראג כפרקטיקה אקטיביסטית-פוליטית ייערך באמצעות התמקדות בסיפור מקרה של מופע אחד של מלכי הדראג, המופע של יוסוף וג'אבר. המופע הועלה על בימת מועדון "השושן" בירושלים שנודע כמקום מפגש של הקהילה הקווירית הירושלמית ושנהג להפיק מופעי דראג מדי שבוע.

Once again, on the final day of the 59th session of the UN Commission on the Status of Women (CSW) in New York, a political resolution condemning Israel on its treatment of Palestinian women was adopted. Two delegations opposed (Israel and the United States), 13 absented and a majority of 27 delegations voted 'yes'. Despite many indications for lack of compliance by many other member states, Israel was the only country to be explicitly mentioned within the nine official documents produced by the CSW as an'ongoing violator of woman rights'...

Reconfigured Challenges: Israel, Zionism and the Beijing Women's World Conference

09. Jun 2015
by Dr. Sarai Aharoni

דברים שלמדתי מרות

סתיו 2014
רות פרסר
המכון למחקר תרבות בברלין, ICI

 
 

במהלך שיחה שנועדה לדון בהומופוביה בקרב סגל ההוראה והתלמידים בקולג' אמריקני, תהתה אחת הסטודנטיות אם פירוש המונח הומופוביה הוא הפחד ללכת הביתה. לימים אימצה גלוריה אנזלדואה - הוגה פמיניסטית, לסבית, צ'יקאנה ואחת הנוכחות בפגישה - את ההגדרה הזאת ([1987] 2012 Anzaldua). היא הסבירה כי בשעה שהמונח הומופוביה מתייחס לרוב לעמדה חברתית כלפי קווירים, הפרשנות של אותה סטודנטית מרחיבה את המנעד של המונח ומכירה גם בתוצריה של עמדה זו, כלומר הפחד ללכת הביתה, החשש שכבר אין בית ללכת אליו, התהייה איך להגיע עדיו, הדאגה באשר למה שיתחולל כשניכנס בשעריו, הרצון לברוא לנו אחד, והשאלה כיצד הוא ייראה.